E-faktura

Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från Landstinget Blekinge som e-faktura. Det är ett enkelt, du slipper pappersfaktura och tjänsten är kostnadsfri. Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om e-faktura. 

Vad är en e-faktura?

Det är en elektronisk faktura som skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på Landstinget Blekinge och fyll sedan i anmälningsformuläret. Anmälan kan även göras då du betalar en pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från Landstinget Blekinge kommer upp efter du betalt fakturan.

Kan jag betala någon annans e-faktura via min Internetbank (till exempel make/makas faktura)?

Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms och mailtjänster för att få information om att man fått ny e-faktura.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Landstinget Blekinge.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Hur betalar jag fakturan?

Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din Internetbank.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura skickar Landstinget Blekinge en betalningspåminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Landstinget Blekinge.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.
Behöver du ytterligare information om e-faktura, kontakta Patientadministrationen på Landstinget Blekinge 0455-731097.

Senast uppdaterad 2016-11-14 14:30:55 av Ulrica Kalmerlind