Projektledare till IT-strategisk avdelning

I Landstinget Blekinge bidrar du till god vård, bättre hälsa och räddade liv. Våra team präglas av stark sammanhållning, engagerat ledarskap och en vilja att utvecklas. Dessutom är Blekinge en pärla som boende- och livsmiljö. Därmed kan du både göra gott och leva gott. För att livet är viktigt.

Vår värdegrund vilar på tre ledstjärnor: engagemang, samarbete och kvalitet.

Vi har nu börjat det stora arbetet med att forma framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge. Under en tio-års period kommer vi att bygga nya lokaler och utveckla arbetssätt och teknik för att kunna möta framtidens behov av vård och omsorg. Det är en spännande utvecklingsresa som du också kommer att få vara en del av.

Landstingsservice uppdrag är att utveckla och leverera stöd och servicetjänster till alla verksamheter i Landstinget Blekinge. Vår verksamhet är organiserad i affärsområden med ansvar för fastigheter, IT, upphandling, kost, städ och logistik. I förvaltningen finns också administrativt stöd inom ekonomi, personal och lön.

Affärsområde Informatik består av 3 avdelningar, Förvaltning affärssystem, Förvaltning vårdsystem samt IT-strategisk avdelning. Affärsområdet bedrivs affärsmässigt vilket innebär att vi arbetar intensivt med kostnadseffektivitet, samverkan och utveckling av arbetet för att ge bättre IT-stöd till verksamheterna inom landstinget.

På IT-strategisk avdelning arbetar idag 8 personer som ansvarar för IT-arkitektur, projektledning samt IT-avtal. Vi behöver förstärkning och söker nu en projektledare.

Anställningsform

  • Anställningsform: Tillsvidareanställning
  • Omfattning: Heltid
  • Löneform: Landstinget Blekinge tillämpar individuell lönesättning, ange löneanspråk i ansökan.
  • Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Antal platser: 1

Arbetsuppgifter

Ett av Landstingsservice större uppdrag 2018, och framåt, är projektet Framtidens Vårdinformationsstöd (FVIS) som är en del av Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge. Samhällets krav och förväntningar på moderna lösningar, dialog, insyn och egen valfrihet tillsammans med den tekniska utvecklingen är viktiga aspekter att ta hänsyn till vid införandet av Framtidens hälso- och sjukvård. Vi behöver nu mer än någonsin beakta nya fastighetstekniska lösningar, moderna effektiva IT-system och plattformar, samt införa nya innovationer.

Projektet Framtidens Vårdinformationsstöd (FVIS) drivs av en huvudprojektledare och tre delprojektledare. Du får rollen som projektledare för implementering i Landstinget Blekinges team i projektet FVIS. Övriga två delprojektledare leder områdena Verksamhetsutveckling och Teknik. Upphandlingen sker i samverkan med fyra andra landsting i kundgruppen SUSSA-samverkan. I samarbete med övriga landsting i SUSSA-samverkan har du ansvar för planering av gemensamma förberedelser för och implementering av det nya vårdinformationsstödet. Tillsammans med övriga delprojektledare för området Teknik och Verksamhetsutveckling säkerställer du att kärnverksamheten har fått de bästa förutsättningarna för att kunna ta det nya vårdinformationsstödet i drift.

Tjänsten innebär att:
- Självständigt driva, leda och följa upp projektet i alla aspekter som berör implementeringen samt säkerställa övergången till ett nytt vårdinformationsstöd.
- I dialog med andra funktioner ta fram underlag och dokument kopplat till förberedelser inför implementeringen av det nya vårdinformationsstödet.
- Planera och kvalitetssäkra utbildningsinsatserna kopplat till införandet av det nya vårdinformationsstödet likväl som att samarbeta med övriga delprojektledare för att skapa de bästa förutsättningarna för ett kvalitetssäkrat införande.
- Koordinera och ha ett nära samarbete med de lokala projektledarna inom områdena Teknik och Verksamhetsutveckling.
- I SUSSA-samarbetet ingår bl.a. att samarbeta och skapa nätverk och forum med motsvarande roller inom övriga landsting som ingår i upphandlingen.

Landstingets använder projektmodellen Projektil.

Kvalifikationer

- Högskoleutbildning inom IT eller motsvarande kunskap som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
- Utbildning inom projektledning
- Erfarenhet av komplexa/stora/omfattande implementationsprojekt

- Det är meriterande om du har certifiering inom projektledning
- Det är meriterande om du har kunskap om förvaltningsmodellen pm3 samt ITIL

Generella kvalifikationer:
Tjänsten innebär stort eget ansvar och god initiativförmåga. Vi ser därför att du behöver ha förmåga att se lösningar och möjligheter, lära dig nya saker snabbt, ha god analytisk förmåga och planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har enkelt för att kommunicera med andra och kan arbeta såväl självständigt som i team. Rollen innebär stort ansvar och det är därför viktigt att du tar ett tydligt ägarskap för dina arbetsuppgifter och levererar vid uppsatt tid. Vi ser också gärna att du är positiv som person och känner engagemang inför uppdraget med att implementera Framtidens vårdsystem.

Vi förväntar oss att du håller dig kontinuerligt uppdaterad genom internt samarbete och omvärldsbevakning.

Inom affärsområdet finns en värdegrund som våra medarbetare ska känna till och arbeta utifrån. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Resor förekommer vilket ställer krav på B-körkort.

Välkommen med din ansökan!

Upplysningar

  • Annelie Ivarsson
    Avdelningschef
    0455-73 68 05
  • Anna Tegel
    Huvudprojektledare FVIS
    0734-47 18 94
  • Eva Douglas
    Bitr. projektledare FVIS
    0734-47 18 98
  • Tommy Brånhede
    IT-projektledare FVIS
    0734-47 14 88

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2018-04-02.

Varmt välkommen med din ansökan! Tack för att du ansöker via länken i annonsen.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Sök jobbet här >>

Senast uppdaterad 2018-05-17 11:49:20 av Jenny Gustavsson

Så här ansöker du

Våra lediga jobb hittar du även på sidan Offentliga jobb, där du också ansöker. Klicka på ansökningslänken i annonsen för att komma till rekryteringsdatabasen där du registrerar ditt CV och skickar in din ansökan. Har du frågor som gäller din ansökan, till exempel registrering, inloggning eller hur du ansöker? Läs mer på offentligajobb.se eller kontakta supporten på telefon 0771-69 36 93.

Prenumerera på jobb

Hittar du ingen utannonserad tjänst som passar dig just nu? Då finns det möjlighet att på Offentliga jobb prenumerera på jobb du är intresserad av. Klicka på länken så kommer du till en söksida på Offentliga jobb där landstingets lediga tjänster finns. Klicka på "skapa bevakning" för att börja prenumerera. Innan du gör detta kan du också förfina sökningen om du till exempel bara är intresserad av jobb inom en viss yrkeskategori.

Är du sjuksköterska? Vi behöver dig!

Vi har alltid behov av sjuksköterskor. Om du inte hittar ett passande ledigt jobb i listan bredvid men är intresserad av att jobba i Landstinget Blekinge får du gärna höra av dig! Mer information och kontaktuppgifter hittar du via länken.