Arkivarie till Landstingsdirektörens stab

Landstinget Blekinge är ett bra val för dig som tycker att livet, med allt vad det innebär, är viktigt. Vi ger dig utmärkta förutsättningar att ge god vård och förbättra människors hälsa. Vi ger dig också möjlighet att välja en skön miljö för arbete, boende och fritid som genomsyras av livskvalitet.

Arbetet med att främja hälsa och ge vård till Blekinges invånare leds av landstingsdirektören. Till sin närmaste hjälp har landstingsdirektören en stab som på ett övergripande plan leder, stödjer, utvecklar och följer upp landstingets verksamhet. Staben ger också stöd till landstingets politiska ledning.

Kanslienheten arbetar med den politiska ärendeprocessen och ger administrativt stöd till den politiska organisationen. Enheten ansvarar för registraturet, d.v.s. postöppning, diarieföring av handlingar och fördelning av ärenden inom landstinget samt arkivfrågor. Inom kanslienheten finns också administrativt stöd till landstingsråden, landstingsdirektören och andra tjänstemän.

Landstingets juridiska expertis tillhör kanslienheten.

Det strategiska ledningsansvaret för funktionsområdet säkerhet och krisberedskap har placering på enheten.

På kanslienheten arbetar idag 10 personer.


Anställningsform

  • Anställningsform: Tillsvidareanställning
  • Omfattning: Heltid
  • Löneform: Individuell lönesättning tillämpas
  • Tillträde: Enligt överenskommelse
  • Antal platser: 1

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som vill vara med och utveckla Landstinget Blekinges arkiv- och dokumenthantering. Du är en driftig, samarbetsorienterad och utvecklingsinriktad arkivarie.
Som arkivarie ansvarar du för arkivfunktionen och kommer både ha ett strategiskt och operativt uppdrag. En viktig del är att ansvara för intern utbildning och kunna vara ett stöd för verksamheterna. Arbetet handlar också om att ta fram rutiner, riktlinjer, gallringsutredningar, tillsyn och kvalitetsarbete med mera.

I landsting Blekinge använder vi Public 360 som vårt diarie- och ärendehanteringssystem.

Arbetet innehåller:
• Strategiska arkivfrågor
• Tillsyn över arkivvården
• Gallringsutredningar
• Rådgivning i arkivfrågor
• Ordnings- och förteckningsarbete av landstingsarkivets arkivbestånd.
• Genomföra sekretessprövningar och lämna ut allmänna handlingar från landstingsarkivet
• Tillsammans med registratorerna ansvara för den dagliga arkivverksamheten
• Vara stöd för registratorerna och i viss mån kunna utföra registratorsuppgifter

Kvalifikationer

Du har:
- en akademisk utbildning som arkivarie, högskoleutbildning inom arkivvetenskap om minst 60 högskolepoäng, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- god kännedom om arkivlagen och lagstiftningen om offentlighet och sekretess
- mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- goda generella IT och systemkunskaper.

Det är önskvärt med:
- erfarenhet från arbete som arkivarie vid myndighet
- tidigare erfarenhet av arbete med dokumenthantering eller verksamhetsstöd för registrering av handlingar
- erfarenhet av att leda utvecklingsarbete

Landstinget Blekinge kommer behöva utveckla ett e-arkiv och det är önskvärt att ha förkunskaper inom detta område.

Vi söker en självgående och flexibel person med god kommunikativ förmåga och som också har en bra organisationsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.



Upplysningar

  • Helene Håkansson
    Administrativ chef
    0455-734030
  • Ingla Blåder
    Vision
    0455 - 73 62 28

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2017-06-18.

Tack för att du skickar din ansökan via länken i denna annons. Det kvalitetssäkrar och effektiviserar rekryteringsarbetet. Fyll i din ansökan noggrant så att vi får en komplett och rättvisande bild av dig .

När du skapat ditt konto, kan du logga in och uppdatera ditt CV samt ändra i ditt personliga brev. På så sätt kan du framöver söka andra tjänster inom Landstinget Blekinge.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Sök jobbet här >>

Senast uppdaterad 2017-05-10 07:55:20 av Jenny Gustavsson

Så här ansöker du

Våra lediga jobb hittar du även på sidan Offentliga jobb, där du också ansöker. Klicka på ansökningslänken i annonsen för att komma till Offentliga jobbs rekryteringsdatabas där du registrerar ditt CV och skickar din ansökan. Har du frågor som gäller din ansökan, till exempel registrering, inloggning eller hur du ansöker? Läs mer på Offentliga jobb eller kontakta supporten på telefon 0771-10 10 29.

Prenumerera på jobb

Hittar du ingen utannonserad tjänst som passar dig just nu? Då finns det möjlighet att på Offentliga jobb prenumerera på jobb du är intresserad av. Klicka på länken så kommer du till en söksida på Offentliga jobb där landstingets lediga tjänster finns. Klicka på "skapa bevakning" för att börja prenumerera. Innan du gör detta kan du också förfina sökningen om du till exempel bara är intresserad av jobb inom en viss yrkeskategori.

Är du sjuksköterska? Vi behöver dig!

Vi har alltid behov av sjuksköterskor. Om du inte hittar ett passande ledigt jobb i listan bredvid men är intresserad av att jobba i Landstinget Blekinge får du gärna höra av dig! Mer information och kontaktuppgifter hittar du via länken.