E-tjänster för att kontakta vården

Via 1177 Vårdguidens webbplats når du landstingets e-tjänster. Där kan du ta kontakt med din vårdcentral eller mottagning för att till exempel skicka förfrågningar om att boka tid, avboka din tid, förnya recept och ställa frågor till vårdpersonalen.

För att använda e-tjänsterna kan du logga in med e-legitimation som du skaffar hos din bank eller Telia. Loggar du in med e-legitimation kan du börja använda tjänsten samma dag.

Du kan också logga in med lösenord och en engångskod som du får via sms. Om du vill logga in med lösenord och engångskod behöver ud först beställa hem lösenordet och det tar någon dag innan du kan börja använda tjänsten. Du beställer lösenordet via inloggningen till e-tjänsterna på 1177 Vårdguidens webbplats. Engångskoden skickas som sms till din mobiltelefon varje gång du loggar in.

Barn behöver egna konton

E-tjänsterna kan även användas för att sköta barns ärenden i vården. Barn behöver dock ett eget användarkonto, men du kan koppla ditt eget mobiltelefonnummer till kontot. En och samma mobiltelefon kan vara kopplad till flera olika konton i Mina vårdkontakter. För att skicka ärenden åt ditt barn, följ dessa steg:

  1. Om barnet inte redan har ett användarkonto, skapa ett med hjälp av ditt eget mobiltelefonnummer. Är barnet för ungt för att ha e-legitimation måste konto med engångskod skapas.
  2. Logga in med barnets användarkonto.
  3. Klicka på mottagningen du önskar kontakta och välj vilket ärende du vill skicka (exempelvis Förnya recept).
  4. Läs igenom och godkänn villkoren.
  5. Fyll i ditt namn och ditt telefonnummer vid Skrivet av närstående under Övriga kontaktuppgifter.

Senast uppdaterad 2015-09-22 08:49:03 av Sverker Berggren

1177 Vårdguidens e-tjänster

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du se personlig vårdinformation och kontakta vården på ett säkert sätt. Här kan du läsa mer om de olika e-tjänsterna.